کد مطلب:312327 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

تنها شما را
برگرفته از: «وهم یطلبوننا لا یطلبون غیرنا.»

از دیگر اوصاف یاران حسین (ع) آن است كه این گروه تنها و تنها رسول خدا (ص) و خاندان او را می خواهند. پی بردن به این ویژگی با این نكته آسان می شود كه انجام هر كار و تحقق هر عمل، نیازمند فراهم آمدن مقدمات لازم در خارج و همچنین حصول شرایط درونی فاعل است. فاعل پس از تصور كاری كه می خواهد انجام دهد، نتیجه ی آن را در نظر می گیرد و به آن شوق پیدا می كند. این انگیزه ی درونی او را به طلب و درخوست وادار می سازد و او دست به اقدام و انجام كار موردنظر می زند. پس لازمه ی هر طلب و درخواستی معرفت و شناخت مطلوب است و منهای این شعور و شناخت، هیچ گونه درخواست و كششی در جان فاعل آشیانه نمی كند [1] .

در زیارت بلند جامعه هم زبان با هر دلداده ی اهل بیت (ع) می خوانیم:

فمعكم معكم لامع غیركم [2] .

پس با شماییم، با شما، نه با كسی جز شما.



[ صفحه 186]



دوستدار خاندان رسول (ص) فقط آن ها را می جوید و با دیگران سر و سری ندارد. و این خواستن، مقدمه ی خواستن نهایی است؛ كه «من اراد الله بدء بكم»؛ [3] آن كه عاشق و شیدای رسول خدا (ص) و اهل بیت اوست، در حقیقت پی جوی محبوب حقیقی و معشوق نهایی - خداوند - است.



دست از طلب ندارم تا كام من برآید

یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید [4] .




[1] مراحل انجام فعل و صدور آن از فاعل: تصور، تصديق، شوق، اراده و تحريك عضله، در كتاب هاي فلسفي در حوزه ي معرفت ديني به صورت گسترده بررسي شده است كه در اين جا به آن مقدار كه براي تبيين موضوع بحث از ذكر آن گريزي نبود، اشاره كرديم.

[2] مفاتيح الجنان، زيارت جامعه ي كبيره.

[3] همان.

[4] ديوان حافظ، ص 145.